Udlån af privatheste til rideskolen

At få sin egen hest eller pony for første gang er en stor oplevelse. Det er samtidig også en stor investering af både tid og penge – især hvis man ikke har prøvet at være hesteejer før. Mange nye spørgsmål melder sig:

Alle disse spørgsmål og bekymringer hjælper vi dig af med, hvis din hest går med i rideskolen nogle dage om ugen. Din hest kommer nemlig under Marianne Haunstrups kyndige ledelse af klubbens heste, og hun hjælper derfor også med alt fra smed til dyrlæge og foldtid. Er du i tvivl om hvilken hest du skal købe, hjælper vi dig også gerne med det.

Er der krav til min hest?

Ja. Det er ikke alle heste/ponyer der egner sig til at gå med i rideskolen. Det kræver en relativt stabil hest med et roligt temperament. Samtidig har vi brug for mange forskellige typer af heste og ponyer i rideskolen. Det er derfor vigtig på forhånd at tage en snak med Marianne om din hest/pony egner sig til at gå med nogle dage om ugen som elevhest.

Hvad står jeg selv for?

Som ejer af hesten står du selv med det fulde økonomiske ansvar for hesten. Det betyder at du selv betaler opstaldning, smed, dyrlæge og evt. forsikring på hesten.

Hvad får jeg til gengæld?

Det er dyrt og tidskrævende at have hest, både for dig og for os som klub. Derfor betaler vi en del af opstaldningen de måneder, hvor din hest går med i rideskolen.

Hesten kan max gå med 5 dage om ugen.

1 hverdag om ugen:      500 kr.
2 hverdage om ugen: 1.000 kr.
3 hverdage om ugen: 1.500 kr.
4 hverdage om ugen: 2.000 kr.
5 hverdage om ugen: 2.500 kr.

Staldlejen betales forud hver måned. Aftalen kan opsiges med en måneds varsel til den første i hver måned. Er hesten syg eller skadet i mere end en uge vil det blive modregnet i den del af staldlejen vi betaler.

Ofte stillede spørgsmål:

Kan jeg selv bestemme hvilke dage min hest går med i rideskolen?

Ja vi tager i så høj grad som muligt hensyn til hvilke dage der vil passe dig bedst at lade din hest gå med i rideskolen. Vi aftaler faste dage, så det er det samme hver uge.

Kan jeg skifte ugedage fra uge til uge?

Nej, for at skabe struktur og sammenhæng i vores undervisning, er det vigtigt at vide hvilke heste vi har til rådighed på de forskellige dage. Dette bruger vi også når vi sammensætter hold. Men det vil selvfølgelig ind mellem være muligt at skifte permanent fra en dag i rideskolen til en anden.

Jeg kan ikke lide at X rytter rider på min hest. Kan jeg bestemme at det må X ikke?

Nej, når hesten går med i rideskolen er det Marianne der vurderer, hvem der kan ride på hesten. Vi lytter selvfølgelig altid gerne til bekymringer, og tager til efterretning. Det er dog en vigtig forudsætning for at have hest i rideskolen, at du stoler på Mariannes vurdering af, hvad din hest kan holde til.

Hvad koster en hest/pony?

Prisen på heste og ponyer variere utrolig meget og fås i alle prisklasser. Det er derfor svært at sige noget kvalificeret om, hvad en hest/pony skal koste. Det kommer an på flere faktorer som fx højde, alder, uddannelsesniveau, kapacitet og temperament. Når vi køber nye ponyer til rideskolen ligger de dog typisk i et prisleje omk. 50.000 kr.

Hvad er forskellen på en hest og en pony?

Kort sagt: højden! Ponyer kan være til og med 148 cm høje (måles der hvor manen slutter og ryggen begynder) og heste alt derover.